Išplėstinė paieška
 
 
 
Pradžia>Kita>Sportas>Ištvermės lavinimo fiziologiniai pagrindai
   
   
   
naudingas 0 / nenaudingas 0

Ištvermės lavinimo fiziologiniai pagrindai

  
 
 
12345
Aprašymas

6 savaičių mezociklo treniruočių programa, skirta kombinuotam įvairių fiziologinių sistemų ugdymui. Kombinuotas aerobinės ištvermės lavinimas (principai). Svarbiausios aerobinės ištvermės lavinimo metodinės kryptys. Ištvermę ugdančių krūvių tipai.

Ištrauka

Kaip jau minėta, nuovargis ir ištvermė visada konkretūs. Todėl lavinti galima tik kokią nors konkrečią ištvermės rūšį, o ne ištvermę apskritai. Jau minėjome, kad galima išskirti mažiausiai 4 ištvermės rūšis : anaerobinę alaktatinę, anaerobinę laktatinę, aerobinę ir statinę. Giliau žiūrint, tikslinga, ypač lavinimo prasme, anaerobinę laktatinę ir aerobinę ištvermę suskirstyti į globalinę ir lokalinę (pagal dirbančių raumenų kiekį: jei dirba < 1/3 kūno raumenų kalbame apie lokalinę ištvermę, o kai > 2/3 - apie globalinę).
Bet kokią ištvermę nulemia tam tikros įvairių organizmo sistemų savybės ir tų sistemų tarpusavio sąveika, t.y. tam tikra funkcinė sistema. Todėl svarbu suprasti, kad mes galime lavinti tiek visa funkcinę sistemą, nulemiančią konkrečią ištvermę, tiek ir selektyviai paveikti atskirus jos elementus. Tai priklauso nuo to, kokį fizinį krūvį mes atliksime. Ypač tai aktualu treniruojant aukšto lygio sportininkus, tarp kurių dažnai sulėtėja varžybinių rezultatų augimas. Į tai būtina atsižvelgti naudojant koncentruotus treniruočių krūvius.
1. Pagrindinių krūvio parametrų pasirinkimo fiziologinis pagrindimas lavinant globalinę aerobinę ištvermę.
Aerobinės ištvermės lavinimui naudojami 2 pagrindiniai metodai: ištisinis ir intervalinis. Pagrindiniai krūvio parametrai, kurie nulemia adaptacijos specifiškumą ir dydį yra tokie: darbo intensyvumas, darbo trukmė, treniruočių dažnumas, treniruočių ir poilsio kaita mikro ir ilgesniame cikle, minimalus treniruočių kiekis, sukeliantis didžiausią poveikį. Panagrinėkime kiekvieną atskirai.
1.1. Darbo intensyvumas.
Pradžioje panagrinėsime ištisinio metodo taikymo ypatumus.
Minimalus darbo intensyvumas, didinantis aerobinę ištvermę, ypač aerobinį organizmo galingumą, yra lygus laktatiniam slenksčiui (LS). Didžiausią efektą sukelia darbas, kurio intensyvumas lygus laktato kaupimosi slenksčiui (LKS).
Darbas, kurio intensyvumas mažesnis negu LS, reikalauja labai didelės trukmės ir lavina daugiausia aerobinių energetinių procesų talpumą, ypač riebalų panaudojimo energijai gaminti galimybes. Tokio intensyvumo darbas tik nežymiai apkrauna deguonį transportuojančias ir vartojančias sistemas. Deguonies suvartojimas būna mažesnis negu 50 % maksimalaus. Šiuo atveju daugiausia dirba tik lėtos raumenų skaidulos ir tai daro ne maksimaliu intensyvumu. Palyginus nedaug apkraunamos ir širdies kraujagyslių ir kvėpavimo sistemos.
Jei dirbama didesniu už LKS intensyvumu, labai sumažėja maksimali galima darbo trukmė, labai išauga ir dirbant sparčiai didėja anaerobinių energetinių procesų indėlis, kaupiasi laktatas, dėl to aerobinės ištvermės prieaugis tokio darbo pasėkoje būna mažas. Toks darbas jau dalinai lavina anaerobinę laktatinę ištvermę.
Praktiśkai treniruojantis geriausia krūvį dozuoti pagal darbo intensyvumā. Taip pat galima naudotis ŚSD, tik reikia žinoti jo reikśmes, atitinkančias minėtus slenksčius. Be to, ŚSD, pagal kurį vertiname treniruotėje atliekamo darbo intensyvumā, būtina matuoti tik pasibaigus įsidirbimui, t.y. 5-6 darbo minutę. Jei nežinome tikslių testavimu nustatytų ŚSD reikśmių ties LS ir LKS, jas apskaičiuoti galime naudodamiesi taip vadinamu ŚSD rezervu. Pastarasis rodiklis apskaičiuojamas iś maksimalaus ŚSD (220-amžius) atimant ŚSD ramybėje. Pavyzdžiui, jei sportininkui 20 metų, o jo ŚSD ramybėje - 60 k/min, tai jo ŚSD rezervas lygus 220-20-60=140. Žinant śį rodiklį, galima apskaičiuoti apytiksles ŚSD reikśmes ties abiem slenksčiais. Nustatyta, kad LS pasireiśkia ties ŚSD, gaunamu prie ŚSD ramybėje pridėjus 60% ŚSD rezervo, o LKS - prie ŚSD ramybėje pridėjus 80% ŚSD rezervo. Taigi, pavyzdyje paminėto sportininko LS būna, kai ŚSD lygus 144 k/min (140/100*60)+60), o LKS - kai ŚSD lygus 172 (140/100*80)+60). Labiausiai śios formulės tinka bėgimui ir akademiniam irklavimui. Kitose ciklinės veiklos rūśyse būtina atsižvelgti į dirbančių raumenų kiekio skirtumā. Pavyzdžiui, dirbant veloergometru, ŚSD ties anaerobiniais slenksčiais būna 15-20 k/min mažesnis. ...

Rašto darbo duomenys
Tinklalapyje paskelbta2006-05-12
DalykasSporto namų darbas
KategorijaKita >  Sportas
TipasNamų darbai
Apimtis5 puslapiai 
Literatūros šaltiniai0
Dydis62.21 KB
AutoriusVitoldas
Viso autoriaus darbų1 darbas
Metai0 m
Klasė/kursas3
Švietimo institucijaLietuvos Kūno Kultūros Akademija
Failo pavadinimasMicrosoft Word Istvermes lavinimo fiziologiniai pagrindai [speros.lt].doc
 

Panašūs darbai

Komentarai

Komentuoti

 

 
[El. paštas nebus skelbiamas]

 
 
  • Namų darbai
  • 5 puslapiai 
  • Lietuvos Kūno Kultūros Akademija / 3 Klasė/kursas
Ar šis darbas buvo naudingas?
Taip
Ne
0
0
Pasidalink su draugais
Pranešk apie klaidą